I Morgen gaar Flagene til Tops i Kvarteret omkring Aarhus Museum for at hylde Frk. Mette Marie Dalgas, Museumsgade 10, der bliver 90. Alle i Kvarteret kender og holder af den lille sirlige gamle Dame, der ved sin trofaste Husbestyrerinde, Frk. Olivia Berentzens Arm daglig gaar Ture i Aarhus. Hun er den sidstlevende af Enrico Dalgas Børn, idet Broderen, Chr. Dalgas, der var Direktør for Hedeselskabet, døde for nogle Aar siden, og Søsteren, Patorinde Langballe, døde i Vinter. Naar Frk. Dalgas gaar Tur i Aarhus, er det næsten som at blade i Familie-Albummet. Dalgas Avenue er opkaldt efter Faderen, Enrico Dalgas, Hedeselskabets Stifter, og hans Statue staar nu ved Filtenborgs Plads, Montanagade er opkaldt efter Villa Montana, som han lod bygge - den Gang paa en Mark langt uden for Bygrænsen, Bruunsgade er opkaldt efter hendes Onkel, Etatsraad Bruun på "Jægergaarden", og denne Gaard har givet navn til Jægergaardsgade. Frk. Dalgas har boet i Aarhus næsten hele sit Liv, idet Familien flyttede hertil i Slutningen af 50´erne, da Aarhus var en lille, hyggelig Provinsby med kun 13,000 Indbyggere. I gamle Dage var det hendes Mor, der var Familiens Midtpuinkt. -I mange Aar har det nu været Frk. Dalgas, og det er det stadig. Fra alle Sider stævner Familiemedlemmerne i Morgen til Aarhus for at hylde Familiens Ældste. Blandt Gæsterne er en Niece, Professorinde Miller, der i mange Aar har været bosat i Indien. Der flyder Huguenot-Blod i Frk. Dalgas' Aarer. Det mærkes i Ansigtets stadig spillevende Liv og i de ivrige Haandbevægelser, hvormed hun understreger sine Ord. Under Besættelsen var hun en tid borte fra Aarhus, idet Familien fik hende til at rejse til Høllund Søgaard ved Vorbasse - en Hedegaard fortsættes på C 427
Arkiv ID

000017492

Beskrivelse

Serie
Emner

Ophavsret

Beskrivelsesdata

source

Aarhus Stiftstidende

Anden juridisk beskyttelse

Aftaleforhold

Materialet er ikke begrænset af kontraktuelle klausuler.

Tilgængelighed

Tilgængelighed

Materialet er online her på Aarhusarkivet.dk, men det er det enkelte materiales ophavsretslige status, der fastsætter, hvad et givent materiale videre må bruges til.